zondag 21 april 2013

Week 12

Rogers wist mij maandagmorgen te overtuigen dat ik niet eerst naar de middelbare school hoefde om te checken of ze ons verwachtten voor de career guidance die middag. Toen we daar 's middags naartoe gingen, waren de leerlingen echter bezig met hun exams. Dat betekent ook dat de term bijna voorbij is en dat ze bijna vakantie hebben. Career Guidance gaat dus voorlopig niet door, maar we kwamen later wel terug met een volleybal, omdat we te horen kregen dat er op zaterdag een sportdag zou zijn. Was leuk om even te spelen.

Maandag middag ook voor het eerst sprinkhanen gegeten. Best lekker, vooral zout en knapperig.

Verder bezig geweest met contacten leggen en onderhouden, voor een hygiĆ«ne programma en samenwerking met bijvoorbeeld een bloed transfusie organisatie.  Ook bezig met het "medicine stock system" af te maken dat Johannes begonnen was. Eigenlijk wel lekker bezig geweest dus. Helpt daarbij erg dat de generator wat vaker aan staat overdag, nu Richard er is, en ik dus meer mijn computer kan gebruiken.

Dinsdag naar Kampala geweest om eindelijk eens een lader voor mijn camera aan te schaffen, geld te halen en print-inkt te kopen. Mijn camera doet het dus weer, ben erg blij dat ik jullie afgelopen week weer een foto heb kunnen delen. 

Woensdag voornamelijk weer bezig met mailen en ander computerwerk. En aan het eind van de middag een wandeling gemaakt met Kinley naar de heuvel/rots in de buurt van het Medical Centre waar ik natuurlijk wat foto's heb gemaakt.

Donderdag was er een outreach in Family Planning. Daarvoor werkt het Centre samen met een organisatie genaamd Marie Stopes die een soort franchise netwerk van Medical Centres heeft, Blue Star, waar het Donna Carnevale Medical Centre ook deel van uit maakt. Dit betekende dat we de beschikking hadden over een auto met luidspreker. Was trouwens niet echt een outreach, want de activiteit vond plaats in het Medical Centre, maar we konden wel een rondrit maken langs alle dorpen in de omgeving om mensen te mobiliseren. Daarbij zaten Rogers en Kinley voorin, Kinley reed, en ik en iemand van Marie Stopes zaten op de achterklep, met de benen buiten de auto hangend. Hij was vooral door de luidspreker aan het praten en ik was vooral naar iedereen aan het glimlachen en zwaaien. Was vooral een leuk gezicht toen een groep kinderen die uit school kwam achter ons aan begon te rennen, helaas had ik geen fototoestel bij de hand.

Vrijdag hielp ik wat vrouwen bij het zeep maken. Dat is namelijk een activiteit die hier normaal gesproken plaatsvindt maar al een tijd lang stil ligt. Nu was er weer een order, maar Richard vertelde mij dat de activiteiten pas weer echt beginnen over een paar weken, als er nieuwe machines binnen zijn gekomen. Het grotere, gerelateerde BanaPads project zal pas weer in November beginnen, ook omdat men wacht om machines uit Indonesie.
    's Middags heb ik met Andrew de laatste gegevens in het medicine stock systeem toegevoegd, ik had hem nodig voor de spullen in het lab.

Zaterdag, de dag dat ik dit schrijf, was de sportdag dus. Heb zelf meegedaan met Volleybal, andere activiteiten die plaatsvonden waren verscheidene hardloopwedstrijden, "netball" (soort korfbal/basketbal, maar dan net iets anders), eieren gooien, zaklopen, flessen vullen met mond, fles op hoofd dragen, fiets balanceren, een kleedwedstijd, een eetwedstrijd en natuurlijk een voetbalwedstrijd. Was leuk om bij aanwezig te zijn.
    Ook een aantal Duitse vrijwilligers ontmoet die blijkbaar al sinds september in het weeshuis vlakbij de kerk verblijven, maar die ik nog maar een keer eerder had gezien, maar niet gesproken. Ga ik ook eens bij op bezoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten