zondag 3 februari 2013

De eerste week


03/02, 8:30 (GMT + 3)
Ben nu in een motel in Kampala. We zijn daar gisterenavond naar toe gegaan met twee Ugandese vrijwilligers, Rogers en Jeremiah en Kinley, de amerikaanse. De reden daarvoor was een Fondsenwerf feest in de VS. We waren van plan te Skypen, en in Kampala zou de verbinding beter zijn. Uiteindelijk heeft het anders uitgepakt en hebben we niet geskyped. Dan moeten we maar van de mogelijkheid gebruik maken om wat inkopen te doen, van bijvoorbeeld een spiegel, die ik nu van Kinley moet lenen om me te scheren, en "airtime" om te bellen en internetten, die weliswaar bijna overal beschikbaar is, maar er ook wel snel doorheen gaat. 
Ik heb veel geleerd de afgelopen week. Probeer langzamerhand mijn plek te vinden in het team. Dat is deels lastig omdat niet alles even goed georganiseerd en gestructureerd is. Iedereen weet van zichzelf wel een beetje wat zijn taak is en er zijn ideeën genoeg, maar een systematische aanpak heb ik nog niet goed kunnen ontdekken. Dit is misschien een terrein waar ik een bijdrage op kan leveren. 
  We heb al een aantal huizen bezocht met iemand van het zogenaamde Village Health Team (VHT), dat elk dorp hoort te hebben. We hebben met mensen gepraat om ze voorlichten, maar mijn insteek was ook vooral om de huidige problemen en het huidige gedrag in kaart te brengen. We gaan proberen om meer samen te werken met de VHTs om nog meer in kaart te brengen en dan proberen wat te veranderen. Ook in het "Medical Centre" hier komt veel informatie naar buiten over de problemen, we gaan proberen om ook hiervan goed gebruik te maken om alles in kaart te brengen. 
De grootste problemen hier zijn Hygiene: voor ons simpele dingen als het hebben van een geschikte latrine, handen wassen, alleen gekookt water drinken, zorgen hier waarschijnlijk voor een hoop ziektes. Verder is Malaria veel aanwezig. Dit is een lastig probleem, maar het gebruik van muskieten netten is nog niet optimaal dus ook hier is wat te veranderen. Zelfs dan, moet ook ik bekennen dat ik volgens mij gestoken ben, ondanks het gebruik van mijn net. Ook tandproblemen komen veel voor, de arts hier heeft al heel wat tanden getrokken sinds ik hier ben. Het zou waarschijnlijk veel schelen als meer mensen hun tanden zouden poetsen. Ten slotte komt ook HIV/AIDS veel voor, maar hier heb ik nog een minder goed beeld van.
Met al deze zaken is het lastig om te comcemtreren op één probleem. Toch denk ik dat het goed is om dat te doen. Maar simpele ideeën als posters in het "Medical Centre" in de lokale taal in plaats van in het engels kan misschien al veel doen. 
Die taal is trouwens soms best wel een obstakel. Met de mensen van de organisatie is het geen probleem om engels te praten, maar met de lokale bevolking is het bijna onmogelijk. Ik kan groetten en tellen, maar heel veel meer nog niet, wat dat betreft leer ik ook erg veel.

Ondertussen is de bouw van een "Maternity Ward" op het terrein volop aan de gang, sinds de eerste dag ben ik daar eigenlijk weinig bij betrokken geweest. De fundering wordt nu gelegd, zodat als de groep vrijwilligers komt volgende week, ze goed kunnen helpen met bouwen. Tot nu toe worden de werkzaamheden vooral gedaan door mensen uit de omgeving. Dit soort werkzaamheden zijn manieren om de lokale bevolking meer betrokken te maken. 

21:10 (GMT + 3) 
Vandaag een beetje wat van Kampala gezien, zelfs op zondag erg druk op sommige plekken, maar volgens mijn gezelschap rustiger dan op andere dagen. Een hele ervaring was de markt waar we geweest zijn, een erg drukke plek. 
Ons vervoer over de grote afstand zijn de Taxis, minibusjes doe plek bieden aan 14 op elkaar gepakt zitten, en elke paar minuten langs rijden op drukke wegen. Naar en van de plek van bestemming is het vervoer de Boda boda, een motor, waar maximaal twee passagiers op kunnen. 

Daar laat ik het weer bij van vandaag. Hoop binnenkort weer veel nieuwe ervaringen te delen.

Hierbij nog wat foto's.
'Badkamer'

Mijn bed

'Logde'

Mijn kamer


   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten