zondag 26 mei 2013

Weg uit Bukibira

Ben vandaag al een hoop bezig geweest met het schrijven van een verslag van mijn verblijf in Bukibira (de naam van het dorp waar ik verbleven heb), maar zal toch ook maar even wat voor mijn blog schrijven. De reden dat ik met het verslag bezig ben is dat ik vrijdag Bukibira verlaten heb. Vorige week was ik daar al een beetje vaag over maar zal nu wat meer duidelijk scheppen.
    Het komt er op neer dat Cultural Waves, de organisatie waar ik officieel mee werk(te) me weg wilde hebben. Ze hadden een andere plek voor me geregeld in de sloppenwijken van Kampala, maar dat zag ik toch niet zo zitten. DIt, omdat ik sowieso al enige plannen had om te gaan reizen aan het einde van mijn verblijf, ik niet nog ergens anders opnieuw wilde beginnen, het me niet lukte om naar mijn mening voldoende informatie te krijgen over het project, ik relatief laat werd geïnformeerd over dat ik weg moest en het feit dat Cultural Waves niet eerst mij had geraadpleegd over wat ik wilde.
    In ieder geval vertrok ik wel op vrijdag en ben ik wel eerst naar de host gegaan die Cultural Waves voor mij in Kampala geregeld had. Zijn naam was Katto Justus and het was een hele aardige gozer die wel gewend was om met "Mzungus" om te gaan omdat er vaker Noren bij hem over de vloer kwamen. Hij heeft zelf ook twee jaar in Noorwegen gewoond. Heb dus een glimp van de sloppenwijken van "Mulago" gezien en van het aangelegen Kamwoya, waar Justus woont. Desalniettemin was ik er wel even aan toe om mijn eigen plan te trekken en met wat minder mensen rekening te houden. Ben dus op gisterenochtend vertrokken naar het Backpackers Hostel in Kampala en later op de dag centrum in gegaan om wat dingen te kopen.
    Vanmorgen een korte wandeling in de buurt gemaakt daarna dus gewerkt aan het verslag en ook nog naar het Uganda Museum geweest. Dat was zeker de moeite waard. Een erg gevarieerde collectie, van allerlei muziekinstrumenten en opgravingen tot informatie over malaria en ontbossing. Het culturele gedeelte was het meest interessante en uitgebreide, maar het was ook goed om wat te zien van de natuurlijke historie.

De rest van de week mijn lessen afgerond en allerlei andere dingen waar ik mee bezig was overgedragen. Is aardig gelukt denk ik, maar ik blijf nog een beetje betrokken op afstand. De manier waarop het eindigde was niet heel leuk, al wordt dat misschien niet duidelijk uit mijn blog-berichten, maar ik heb wel zin om rond te reizen. Mijn blik is gericht op het oosten, dus denk dat ik morgen of overmorgen richting Mbale vertrek. Volgende week misschien wellicht bericht over mijn ervaringen vanuit Kenya.

In ieder geval met gratis wifi een stuk makkelijker om foto's te delen:
Wat ik achter laat
De Grote Moskee in Kampala en zondagsdrukte
Chapatti hoort ook bij het stadsleven

1 opmerking:

  1. Mooi Pim, leuke foto's ook, geven goed de sfeer weer.
    Wat was het fantastisch om je even te kunnen zien vanavond, al was het wat pixeliger dan normaal ;-).
    Heel veel liefs, Els

    BeantwoordenVerwijderen