zondag 17 maart 2013

Week 7

De vergadering met het Village Health Team, dat we omgedoopt hebben tot "coördinators for Donna Carnevale Medical Centre", ging goed. We hebben weliswaar nog geen data afgesproken, maar het is nu wel duidelijker hoe de outreaches meestal geregeld worden en wat de grootste problemen zijn in de omliggende dorpen. Er zijn nu brieven gestuurd naar de lokale leiders en morgen (maandag) is er opnieuw een vergadering waarin we proberen data af te spreken. 

Het praatje over carrières, woensdag ging ook wel goed. Was alleen lastig voor mij om veel te praten want het engels van de leerlingen is niet supergoed en dat maakt het lastig om mij te verstaan met mijn Nederlandse accent en om vragen te beantwoorden. Desalniettemin is het denk ik goed dat we dit soort dingen aan het opzetten zijn, om de mensen hier te inspireren en moed te geven.

Verder is het begonnen met regenen, valt op zich nog wel mee, vooral 's nachts en 's ochtends en nog maar een paar dagen. Maar meestal als het regent, dan regent het goed, dat zal ik nog wel merken de komende tijd.

Donderdagochtend was een hardloopwedstrijd voor de middelbare school, met als prijzen t-shirts en hardloopschoenen. Ik mocht briefjes afgeven bij het Medical Centre, die de deelnemers weer mee terug naar een veld bij de school moesten nemen, alwaar de finale plaatsvond. Het regende die ochtend, niet al te hard en het was in ieder geval niet te warm. Was een succes, ook weer een manier om de leerlingen te motiveren, zeker als er prijzen zijn.

Laura en Kinley zijn donderdag vertrokken om op safari te gaan. Laura vertrekt denk ik vandaag, en Kinley komt morgen terug. Mijn week-end was rustig, zaterdag de wekelijkse vergadering en zaterdagmiddag naar Masaka met Andrew en Moses. Daar heb ik de plek gezien waar Andrew, de lab-assistent, werkt als hij niet hier is. Ook de middelbare school van Moses, de clinical officer, gezien. Verder is het niet een hele boeiende stad, maar het was goed om eventjes weg te zijn.
Vanmiddag nog een aardige wandeling gemaakt in de omgeving.

Andrew probeert vaak Luganda tegen met te praten, is lastig, maar ik merk wel dat het een beetje helpt want ik leer steeds meer en kan ook meer begrijpen van de gesprekken die gevoerd worden, maar nog lang alles.

Ondertussen ben ik op zoek naar organisaties met wie we samen kunnen werken en naar fondsen voor een hygiëne programma. Zou goed zijn als het lukt dat op te zetten, maar het zal nog wat tijd nodig hebben. Er zijn zo veel dingen in de omgeving waar wat mee gedaan kan worden. Ik blijf proberen langzaam dingen op te zetten.

Zoals een aantal van jullie gezien heeft ben ik nu ook op facebook. Zal er niet al te veel mee doen, vanwege de beperkte stroom en internetverbinding. Het is voor mij ook een goede manier om contact te houden met de mensen die ik hier heb ontmoet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten