zaterdag 15 juni 2013

Masai Mara


Zoals ik in mijn vorige bericht al aangaf te verwachten was het hoogtepunt van afgelopen week de safari in het Masai Mara National Park. Maar daarvoor moest ik eerst nog naar Nairobi. Ik wilde daar niet rechtstreeks heen vanuit Nyahururu want wilde nog wat van het landschap zien. Daarom eerst op zondag naar Nanyuki gegaan om daar te lunchen. 
Nanyuki was niet bijster interessant voor de tijd dat ik er was maar kwam op de weg wel langs een uitgebreid grasland wat ik anders gemist had. Dat was dus wel de moeite waard. De Mount Kenya was helaas gehuld in wolken en ik moest alle gidsen die in Nanyuki op mij afkwamen teleurstellen en ze vertellen dat ik geen tijd had om de hoogste berg van Kenia te beklimmen. 
Aan het eind van de middag kwam ik aan in de "Upper Hill Campsite and Backpackers" in Nairobi. Op maandagochtend kwamen Petra en Elske daar ook al vrij vroeg aan. We hebben die ochtend nog iemand ontmoet die de safari voor ons regelde en verder 's middags een beetje in de buurt gebleven in de winkelcentra die er hier veel zijn. 
Maandag begonnen we al door te krijgen dat de safari wat luxer zou zijn dan we hadden verwacht. Dat kwam volgens ons vooral omdat de man met wie Elske en Petra contact hadden meer in het luxe wereldje van de safari's gewerkt had. In ieder geval hadden we een goede prijs betaald, waarschijnlijk een stuk minder dan de meeste mensen betalen voor de plek waar wij terecht kwamen, voor wat we kregen. Dus we besloten er maar van te genieten. 
Op dinsdagochtend al vroeg op weg naar het park waar we aan het begin van de middag in het "Elangata Olerai Luxury Tented Camp" ontvangen werden met een drankje en een handdoekje om ons zweet af te vegen. Na onze grote tenten met bed, elektriciteit, toilet en douche betrokken te hebben konden we genieten van een viergangen lunch. Om vier uur gingen we dan echt op safari. In het begin waren de Dik diks, Impala's, Gazellen, Zebra's, Hartebeasts  en Topis nog best interessant. Maar al gauw ontdekten we dat de grote hoeveelheid andere safari-busjes die om de leeuwen heen stonden bijna even interessant waren als de leeuwen zelf. We kwamen nog wat giraffes tegen en twee vrijgezelle buffels maar toen zat onze eerste safari er toch wel op. Even douchen en daarna weer aanzitten voor onze avondmaaltijd die uit drie gangen bestond.

De file van busjes om de leeuwen heen net zo interessant als de leeuwen zelf

Op woensdag nog vroeger op dan op dinsdag en na een ontbijt dat we half in het busje op aten gingen we naast alle Antilopen en Zebra's weer de leeuwen zien, nu ook een mannetje met meer dan twintig busjes er om heen. En Giraffes die we nu beter konden zien, een Cheetah, een Hyena, Jakhalzen, Nijlpaarden, twee Olifanten en kraanvogels. Teruggekomen hebben we nog een Maasai dorp in de buurt bezocht waar we een idee kregen van hoe die mensen nog steeds leven. Erg interessant. Verschillende kruiden en planten leren kennen, de structuur van het dorp gezien, traditionele dansen bewonderd, gezien hoe ze vuur maken en een huis van binnen gezien. Toen natuurlijk weer lunchen en om vier uur weer op weg. Toen was het hoogtepunt denk ik de Struisvogels die we tegen kwamen maar we zagen ook nog genoeg van het eerder beschreven wild. 

 
Niet zo erg om zo wakker te worden

Mooie beesten hoor 

En deze ook

 Vanuit de binnenste ring van het Masai Dorp waar het vee 's nachts verblijft


De stokstaartjes waar we naar op zoek waren en die toch wel erg veelvoorkomend schenen te zijn konden we niet vinden. Ook de volgende ochtend niet. Ook geen Luipaard of Neushoorn tegengekomen maar wel genoeg mooie vogels trouwens. Goede afsluiting op donderdag was de mannetjes leeuw die we tegenkwamen. Dit keer zonder andere busjes. Konden hem goed zien op slechts een paar meter afstand. Hij leek honger te hebben en at wat van de planten. Later kwamen wat leeuwinnen tevoorschijn die volgens de gids waarschijnlijk zouden gaan jagen die dag. 
Wel holen maar geen stokstaartjes... 

Machtig beest hoor.

Al met al een goede ervaring. Het gezelschap, de luxe en andere safari busjes waar we om konden lachen misschien wel net zo veel als de dieren. 
Op donderdagmiddag was ik weer terug in de "Upper Hill Campsite and Backpackers", maar Petra e Elske gingen naar de andere kant van Kampala waar ze eerder bij een gastvrouw gewoond hadden. We zouden op vrijdag nog naar de sloppenwijken van Nairobi gaan maar ik voelde me niet goed en Elske bleek zich ook niet goed te voelen. Misschien toch het eten?
Op vrijdag dus vrij weinig gedaan. Maar op zaterdagochtend, vandaag, toch nog een tour door de sloppenwijken gedaan. Een aantal interessante projecties gezien en een goed contrast meegekregen met de naastgelegen wijk met winkelcentra waar we begonnen en eindigden. 
De komende dagen maar weer langzaam terug naar Uganda waar ik Els in de nacht van donderdag op vrijdag ophaal van het vliegveld in Entebbe!

2 opmerkingen:

  1. Ja! Zin in. Hoop dat ik ook nog interessant voor je ben na al die beesten! ;)
    Mooi verhaal weer.

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het klinkt allemaal erg goed! nog een paar dagen en dan zien jullie elkaar weer; ik ben best jaloers! In ieder geval heel veel plezier samen en geniet van het prachtige land!
    mamma

    BeantwoordenVerwijderen