zaterdag 8 juni 2013

Verder door Kenya

Weer zaterdag dus tijd om over een blog-bericht na te denken. Ik begin met iets wat ik in mijn vorige biecht vergeten ben te melden. Ben namelijk heel toevallig in de Backpackers in Kampala, alweer bijna twee weken geleden, Petra en Elske, twee studiegenoten, tegengekomen. Zij hebben een project gedaan in Kenia en zijn nu, precies tegenovergesteld als ik doe, door Uganda aan het reizen. Ze zouden echter wel weer terug naar Kenia komen om het Masai Mara National Park te bezoeken. En de vraag was of ik niet met hun mee wilde gaan. Maandag ontmoet ik ze in Nairobi om dan op dinsdag richting het park te vertrekken.  

Dan weer verder vanaf Nakuru. Daar heb ik twee nachten geslapen en op maandag bezocht ik Hyrax Hill. Een archeologische plaats die niet super interessant was, maar wel uitzicht gaf op Lake Nakuru en een kleine inleiding gaf in wat cultuurhistorie. Was ook gewoon een goede ochtendwandeling.

 Lake Nakuru gezien vanaf Hyrax Hill

    Op dinsdag vertrok ik al vroeg naar Lake Naivasha. Onderweg zicht op de meren van Nakuru en Naivasha en het grasland waar ik mijn eerste Zebra's en antilopen zag en later ook een paar giraffes. Kwam ook vroeg aan en heb even de boel verkend in de buurt van de camping waar ik in een gehuurde tent met matras en deken sliep. Was best koud 's nachts trouwens, maar een prachtige plaats waar ook Nijlpaarden af en toe aan land kwamen, pelikanen rondzwommen, nijlganzen te zien waren en een hoop andere vogels en "Vervet monkeys" af en toe kwamen kijken.

 Lake Naivasha met typische vegetatie

Fisherman's Campsite

Die kwamen 's avonds ook eens kijken


    Woensdag een mountain-bike gehuurd en wat verder de omgeving in gegaan. Best even wennen na vier maanden niet fietsen en gelijk soms aardig pittige heuvels op moeten klimmen. Maar het was het dubbel en dwars waard want ook deze ochtend aardig wat Zebra's en Giraffes gezien.
    De camping was ook een plaats om weer wat andere reizigers te ontmoeten, die je in goedkope hotels in stadjes toch niet zo snel tegen komt. Er was een Vlaamse waar ik Nederlands mee kon praten wat voor ons allebei best gek was en verder onder andere Engelsen, Fransen en een grote gele truck met gemengd publiek die in vier maanden van Kaapstad naar Cairo aan het reizen was. Verder ook aardig wat bedrijvigheid rond het meer, waaronder bloementeelt. Dat trok ook aardig wat expats, ook Hollanders, naar de restauratie op de camping.
    Donderdag was het tijd voor Hell's Gate National Park. Weer vroeg op weg om wild te kunnen zien. En ik kon gewoon op mijn Mountain Bike door het park heen fietsen. Weer veel Zebra's, "Hartebeasts" en Gerenuks gezien. Maar ook wrattenzwijnen (Pumba's uit de Lion King), Afrikaanse Buffels en een enkele Giraffe. Het beste waren echter de uitzichten over de prachtige kloven. Vrees dat de foto's die ik heb daar niet het beste beeld van geven.

Een uitzicht in Hell's gate

Zij vinden mij net zo interessant als ik hen

    Had er wel voor gekozen om een route te nemen waar aardig wat hellingen waren, wat ik van te voren niet wist. Was heel rustig in het park. In het begin fietste ik een stukje met de Fransen van de camping maar voor een groot deel van de tijd had ik het rijk alleen.
    Dat zorgde er wel voor dat ik op een gegeven moment op een punt kwam waar ik niet meer zo goed wist welke kant ik op moest. Er was een asfaltweg met aardig wat wegwerkzaamheden en Geothermische energie winning. Best wat mensen en activiteit dus, maar wist niet meer helemaal zeker of ik nog in het Park was en de meesten schenen niet eens door te hebben dat waar ze werkten onderdeel was van het park.
    Na wat verdwaasd rond te hebben gefietst kwam ik weer bij bordjes. Wilde nog naar het verre eind van het park maar afgezien was dat niet bijster interessant. Heeft misschien een klein aantal mooie uitzichten opgeleverd, maar op een gegeven moment was de weg weer onvindbaar en ben ik omgekeerd. Laatste stuk was gelukkig een stuk minder heuvel-achtig maar wel erg mooi.
    Vrijdag toch maar weer vertrokken naar Nyahururu, waar ik aan het eind van de middag nog de "Thomson Falls" heb kunnen bewonderen en een selectie uit de overdaad aan toeristische winkeltjes. Was een lange reis er naar toe, vooral omdat ik lang moest wachten in Naivasha voor de matatu vertrok. De reden voor mijn bezoek aan Nyahururu was overigens niet zozeer de watervallen als wel de mogelijkheid om een beetje rond te wandellen en een glimp van de "Aberdares" op te vangen. Dat heeft vanmorgen aardig goed uitgepakt.



De grootste van de Thomson Falls

Uitzicht in de buurt van Nyahururu

Had graag de kust nog willen zien maar vond het het niet waard om me daar naartoe te haasten en weer terug, omdat ik maandag dus al weer in Nairobi moet zijn. Morgen maar op weg daar naartoe maar probeer misschien ook nog een glimp op te vangen van de Mount Kenya. Het hoogtepunt van volgende week zal echter zeer waarschijnlijk Masai Mara worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten